Moje rozdělení fantasy hrdinů, aneb čtenáři a kritika!

22. února 2011 v 20:43 | Christine.blog
Já pokládám hrdiny knihy, popřípadě povídky jako jednu z nejdůležitějších věcí, ne-li nejdůležitější. A proč nese název článku -aneb čtenáři a kritika? Čtenáře doprovází hrdina, či hrdinové po celou dobu. Jsou nezbytnou součástí pro dobře napsaný text a pro děj. Bez nich si nikdo (alespoň podle mě ...) nedokáže představit pořádnou fantasy. Já se zde pokusím shrnout vše okolo postav vašich děl a také nemilosrdnost čtenářů, co vám nikdy neodpustí. Myslím, že základní body tu budou, jen aby se neřeklo ... .

ODDĚLOVAČ 5
Dle mého názoru bude nejlepší, když hrdiny rozdělím do pěti kategorií (na pětiny ...). A podrobně vám vysvětlím pro a proti! Kategorie jsem rozvrhla podle sebe, tak jak to vidím já a nemusíte se jimi nejak řídit.

1.       Válečník
Téhle variantě se vyhýbám. Nikoli proto, že by to nebylo možné, nebo nějak obtížné. Já radši dávám hlavní hrdinky (pokud je více rolí ..., tak i muže a samozřejmě ženy jen z 65%). A ne že by se mi to nelíbilo, aby hlavní hrdina/ka bojovala se soupeři, popřípadě stála včele vojska ... . Ale tato role není vhodná pro ženské pohlaví. Už jen proto, že si jí rádi představujeme, jako nádhernou, vyvinutou dvacítku s rozpuštěnými vlasy - padajícíma do obličeje, jak v ruce drží sekeru, nebo meč. Svaly má větší jako chlap, každému dá za vyučenou. Hlavy rozlouskne, jako oříšek. Ale popravdě, válečnice se sekerou, uprostřed stovky chlapů, který sex neměli ani nepamatují - to už je blbost! Žena může srovnat pět chlápků, ale přesilu a "sama"? To si nemyslím a tohle se stane i součástí kritiky čtenářů. Ty si takové chyby jen zřídka odpustí, takže i pro vás si myslím, že bude lepší, když se válečnici vyhnete.

2.       Čaroděj, mág, alchymista
Tuhle variantu mám já osobně skoro nejradši a často ji využívám. Myslím, že se plně hodí pro začátečníky i pro pokročilé. V tomto případě vás nezadržují žádné hranice a vaše mysl, i představivost má volnost. Tím myslím, že vše nemusí mít logiku ... jsou to čarodějové a mágové ovládají černou magii, kouzla, nic pro ně nemusí být překážkou.

Kate čelila svému osudu. V rukách křečovitě svírala svou hůlku a tichým špitáním zvyšovala její moc. Ochranný štít kolem čaroděje stojícího naproti ní pomalu slábl. Její síly se pomalu zmenšovali, avšak stále pevně doufala, že svůj nebohý život zachrání.
Pět let uběhlo od doby, co poprvé měla svou moc pod kontrolou, mezitím se učila tajným vědám a zaklínadlům, aby byla schopná boje. Nyní měla příležitost. Muže zasáhla křeč a pomalu se svalil k zemi. S křikem se pokoušel natáhnout pro hůlku, jenž mu při pádu vypadla. ,,Dobrou noc!" pronesla a nepatrným pohnutí hůlky ukončila černokněžníkův nebohý život.

V tomto případě si můžete povšimnout, že zde vás dotyčný čtenář nemůže nařknout z nemožnosti provedení (Proč by dívka - jakkoliv stará nemohla porazit černokněžníka?)- jejich moci mohou zde být na stejné úrovni, bez ohledu na pohlaví věk, svaly, postavu ... . Nebo proč by se nemohla nacházet v kouzelném světě, kde ve vzduchu poletují skleničky, svíčky, auta jezdí, aniž by někdo otočil klíčem ... (popřípadě v říši divů)? Vždyť je to čaroděj, popřípadě žena ovládající magii ... .

3.       Elfové, trpaslíci, skřeti, hobiti, ...
K tomu není, co dodat. Elfové mohou mít schopnosti navíc, mají svou podobu, tak jako skřeti, hobiti a jím druhy podobní. Po většinu času žijí ve svých národech ..., mohou být dobří spojenci v bitvách a společníky.

4.     Upíři, nemrtví, vlkodlaci
        Krvelačné bestie s nadprůměrnou, či nadpřirozenou silou. Za úplňku strašlivými vlkodlaky, přes den neviňátky. V noci se vydávají na lov s vytaženými tesáky a přes den ve skrytu před sluncem. Ať jsou to upíři, nebo vlkodlaci ... mohou mít alespoň zčásti nadpřirozenou moc, vyvinuté smysly. K tomuto odstavci není co dodat. Muži, nebo ženy všechny mají podobná pravidla. Co by vám mohli vyčítat je napodobování ságy Stmívání a spol. avšak to jde asi u všeho. Nedělejte z upírů roboty a alespoň nějaké pravidlo zachovejte, ať už jeto probodnutí kůlem, nebo spaní v rakvi, či nakonec strach ze slunce. Na tohle jsou čtenáři zvyklí a vždy jde něco ubrat, nebo přidat. Vyvarujte se nepřemožitelnosti těchto tvorů (vždy musí mít slabinu!).

5.       Člověk, hraničář, lukostřelec, vrah ...
Člověk je tvor lehce zranitelný, i když já ho mám ze všeho nejradši. Může snadno podlehnout v boji, nemá nadpřirozené schopnosti, které by mu pomáhali zvládat překážky. Musíte se držet podle pravidel lidského (našeho) světa, alespoň ve většině případů. Vyhněte se podobný nemožnostem jako u případu Válečnice - jsou to normální obyčejné ženy. A pokud chcete něco extra, musíte to dostatečně čtenáři vysvětlit! Tím myslím hlavně u žen, proč přepere pět chlapů (špatné dětství ...). Ale je jasné, že nemůžete lukostřelkyni dát luk vetší, než je ona. Už jenom představa, jak by ho natahovala a vkládala šípy (když bude mít vyšponovaná prsa a ruku jí přejede drnkající tětiva ..., asi by lehla bolestí - z vlastní zkušenosti). Korunku dosadíte, když bude muset vložit do luku dva a více šípů a mířit ..., nebo jí dáte sekeru těžší, než je ona sama a navléknete jí do sexy oblečku (těsného, aby se nemohla pohybovat, že?). U mužů je to celkem jedno, jelikož se na ně vždy v boji ..., hledí jinak.

ODDĚLOVAČ 3

Žena nemůže zvládat všechny role, jako muži!

3 lidé ohodnotili tento článek.